Studiekeuze &
Strategie Congres
Powered by GO-LINK
Op dinsdag 9 juni brengt GO-LINK marketing- en communicatieprofessionals uit het mbo, hbo en wo samen tijdens het Studiekeuze & Strategie Congres. Dit congres is speciaal bedoeld voor directeuren, managers, teamleiders en adviseurs die hun strategie naar een hoger niveau willen tillen.
Centraal staan drie actuele thema’s: Student Journey, Meer resultaat met minder budget en AI & Data. Je gaat aan de slag met de strategische keuzes en uitdagingen waar iedere onderwijsinstelling vandaag mee te maken heeft. De focus van het congres ligt op de initiële keuze.
Je gaat naar huis met toepasbare inzichten, adviezen van peers en experts in het onderwijsveld.
Tijd: 09:00 tot 17:00 uur
Tickets: Vroegboektarief €125 excl. btw t/m 31 januari (regulier tarief is €195 excl. btw)
Studiekeuze &
Strategie Congres
Powered by GO-LINK
Op dinsdag 9 juni brengt GO-LINK marketing- en communicatieprofessionals uit het mbo, hbo en wo samen tijdens het Studiekeuze & Strategie Congres. Dit congres is speciaal bedoeld voor directeuren, managers, teamleiders en adviseurs die hun strategie naar een hoger niveau willen tillen.
Centraal staan drie actuele thema’s: Student Journey, Meer resultaat met minder budget en AI & Data. Je gaat aan de slag met de strategische keuzes en uitdagingen waar iedere onderwijsinstelling vandaag mee te maken heeft. De focus van het congres ligt op de initiële keuze.
Je gaat naar huis met toepasbare inzichten, adviezen van peers en experts in het onderwijsveld.
Tijd: 09:00 tot 17:00 uur
Tickets: Vroegboektarief €125 excl. btw t/m 31 januari (regulier tarief is €195 excl. btw)
Studiekeuze &
Strategie Congres
Powered by GO-LINK
Op dinsdag 9 juni brengt GO-LINK marketing- en communicatieprofessionals uit het mbo, hbo en wo samen tijdens het Studiekeuze & Strategie Congres. Dit congres is speciaal bedoeld voor directeuren, managers, teamleiders en adviseurs die hun strategie naar een hoger niveau willen tillen.
Centraal staan drie actuele thema’s: Student Journey, Meer resultaat met minder budget en AI & Data. Je gaat aan de slag met de strategische keuzes en uitdagingen waar iedere onderwijsinstelling vandaag mee te maken heeft. De focus van het congres ligt op de initiële keuze.
Je gaat naar huis met toepasbare inzichten, adviezen van peers en experts in het onderwijsveld.
Tijd: 09:00 tot 17:00 uur
Tickets: Vroegboektarief €125 excl. btw t/m 31 januari (regulier tarief is €195 excl. btw)
Studiekeuze &
Strategie Congres
Powered by GO-LINK
Op dinsdag 9 juni brengt GO-LINK marketing- en communicatieprofessionals uit het mbo, hbo en wo samen tijdens het Studiekeuze & Strategie Congres. Dit congres is speciaal bedoeld voor directeuren, managers, teamleiders en adviseurs die hun strategie naar een hoger niveau willen tillen.
Centraal staan drie actuele thema’s: Student Journey, Meer resultaat met minder budget en AI & Data. Je gaat aan de slag met de strategische keuzes en uitdagingen waar iedere onderwijsinstelling vandaag mee te maken heeft. De focus van het congres ligt op de initiële keuze.
Je gaat naar huis met toepasbare inzichten, adviezen van peers en experts in het onderwijsveld.
Tijd: 09:00 tot 17:00 uur
Tickets: Vroegboektarief €125 excl. btw t/m 31 januari (regulier tarief is €195 excl. btw)
Studiekeuze &
Strategie Congres
Powered by GO-LINK
Op dinsdag 9 juni brengt GO-LINK marketing- en communicatieprofessionals uit het mbo, hbo en wo samen tijdens het Studiekeuze & Strategie Congres. Dit congres is speciaal bedoeld voor directeuren, managers, teamleiders en adviseurs die hun strategie naar een hoger niveau willen tillen.
Centraal staan drie actuele thema’s: Student Journey, Meer resultaat met minder budget en AI & Data. Je gaat aan de slag met de strategische keuzes en uitdagingen waar iedere onderwijsinstelling vandaag mee te maken heeft. De focus van het congres ligt op de initiële keuze.
Je gaat naar huis met toepasbare inzichten, adviezen van peers en experts in het onderwijsveld.
Tijd: 09:00 tot 17:00 uur
Tickets: Vroegboektarief €125 excl. btw t/m 31 januari (regulier tarief is €195 excl. btw)
Programma en thema's
Tijdens plenaire sessies en break-outs krijg je inspiratie van experts én collega-onderwijsinstellingen. Sprekers delen hun ervaringen, aanpak en lessons learned. Je hebt de mogelijkheid om zelf vraagstukken in te brengen. Vervolgens ga je samen met peers aan de slag in interactieve co-creatiesessies. Samen ontwikkel je ideeën en oplossingen die direct toepasbaar zijn binnen jouw onderwijsinstelling in samenwerking met jouw team.
Zo ga je naar huis met concrete handvatten om scherpere keuzes te maken, richting te geven én meer impact te realiseren.
De drie hoofdthema's zijn:
Student Journey
Meer resultaat met minder budget
AI & Data
Mede mogelijk gemaakt door
Sprekers
Studiekeuze & Strategie Congres 2026
Mathilde Lubbers
Dagvoorzitter
Sonja Oppewal - Pruntel
Voormalig Hoofd Marketing & Communicatie / Eigenaar / Auteur
Mediacollege Amsterdam & STACCATO® Marketing & Communicatie
Maarten van den Dungen
Head of Education Marketing and Communication
Technische Universiteit Eindhoven
Jan Willem Besselaar
Directeur Marketing, Communication & Student-community
Breda University of Applied Sciences
Omid Feyli
Afdelingshoofd Marketing & Recruitment Office
Tilburg University
Alex Offermans
Hoofd Marketing & Communicatie
Yonder
Martin van Kranenburg
Schrijven voor het Brein
Met o.a. sprekers van de volgende organisaties
Thema 1: De Student Journey: van het allereerste touchpoint tot het realiseren van studiesucces
Hoe zorg je ervoor dat je marketing- en communicatiestrategie écht aansluit op de belevingswereld van de huidige studiekiezer? Aankomend studenten verwachten een persoonlijke, soepele journey, van oriëntatie tot binding na de start.
- Strategisch perspectief: Hoe richt je de student journey in als continu proces, waar marketing, communicatie, onderwijs en studentbegeleiding samenwerken?
- Bereik & positionering: Hoe val je op tussen honderden onderwijsinstellingen en opleidingen? Welke kanalen en formats gebruiken jongeren écht?
-
Leadgeneratie & nurturing: Hoe verzamel ik leads tijdens veschillende voorlichtingsactiviteiten? En hoe zet je slimme funnels en campagnes op die passen bij studiekiezers én hun ouders?
-
Conversie & retentie: Hoe zorg je dat een studiekiezer die een voorlichting bezoekt ook daadwerkelijk inschrijft? En hoe draag je met communicatie bij aan het verhogen van studiesucces, een hogere studenttevredenheid en minder uitval.
-
Taal & beleving: Hoe vertaal je opleidingsinformatie en de sfeer op de onderwijsinstelling naar de belevingswereld van jongeren? Welke rol spelen peer-to-peer communicatie, authenticiteit en visuele formats?
Thema 2: Meer resultaat met minder budget
Onder druk van krimpende studentenaantallen (en budgetten) en stijgende verwachtingen moeten marketing- en communicatieafdelingen steeds scherper kiezen. De uitdaging: slimmere keuzes maken, inzetten op wat écht werkt en wat impact heeft op marketing en instroom KPI's.
-
Kanaalkeuze & effectiviteit: Waar investeer je wel of niet in (social, (AI) search, open dagen, beurzen, offline, samenwerkingen)?
-
Doelgroepsegmentatie: Hoe maak je keuzes per doelgroep, vooropleiding, regio, sector of opleiding zonder versnippering?
-
ROI & verantwoording: Hoe toon je richting College van Bestuur aan dat campagnes bijdragen aan instroom, binding en reputatie?
-
Rolverdeling: Wat doen we centraal als onderwijsinstelling, wat faciliteren we voor de opleidingen en hoe zorgen we voor autonomie en commitment bij opleidingen zodat we samen doelen realiseren? Hoe creëer je schaalvoordelen en synergie? Heb ik de juiste specialismen in mijn team?
-
E-mail & owned media: Hoe benut je bestaande kanalen optimaal, en voorkom je dat dure campagnes verdampen zonder lange termijn waarde?
-
Strategisch perspectief: Hoe positioneer je marketing & communicatie als investering in strategisch instellingsbeleid i.p.v. als kostenpost?
Thema 3: AI & Data in onderwijsmarketing
AI en data veranderen de manier waarop we studenten bereiken, bedienen en behouden. Strategische vragen zijn: hoe benut je kansen, zonder ethiek, kwaliteit en vertrouwen te verliezen?
-
Waarde uit data: Hoe zet je data in om student journeys inzichtelijk te maken en beter te sturen op conversie en studiesucces?
-
Kwaliteit & fundament: Wat moet er op orde zijn in je datahuishouding om AI en personalisatie verantwoord in te zetten?
-
AI in de praktijk: Waar liggen kansen voor contentcreatie, campagnes, analyses en personalisatie? En welke taken blijven mensenwerk?
-
Ethiek & beleid: Hoe zorg je dat je transparant, veilig en AVG-proof werkt? Hoe borg je vertrouwen bij (potentiële) studenten, ouders, docenten en medewerkers?
-
Meten is weten: Hoe ga je van losse dashboards naar sturing op de juiste KPI’s?
-
Strategisch perspectief: Welke rol claimt marketing & communicatie in de datagedreven transformatie van de onderwijsinstelling?
Ontmoet collega-marketingpeers uit het hele land
Op 9 juni brengen we studiekeuzestrategen uit mbo, hbo, wo én private instellingen samen. Een dag vol kennisdeling, inspiratie en gesprekken op basis van best practices.
GO-LINK (bekend van de Onderwijs- en Studiekeuzebeurzen en het LLO Congres) kijkt ernaar uit om een grote groep professionals die werken aan Studiekeuze & Strategie te verbinden tijdens deze exclusieve congresdag op een inspirerende locatie.
Praktische informatie
📅 Datum: 9 juni 2026
📍 Locatie: Verkadefabriek, Den Bosch
Bereik realiseren en impact maken met jouw organisatie
Blog
De kracht van peer-to-peer communicatie bij studiekeuze
Meld je aan voor de nieuwsbrief
© Organisatie Groep Zuid
naar boven