Inspiratiedag GO-LINK
Wat krijg je als je opleiders, wervingsprofessionals en onderwijs enthousiastelingen samenbrengt in de Verkadefabriek in Den Bosch? Juist, een energieke inspiratiedag vol inzichten, échte gesprekken en concrete plannen voor toekomstige beursdeelnames. De aftrap voor een nieuw beursseizoen. En ja, er waren ook de nodige Bossche bollen. Uiteraard.
Wil je alle informatie nog eens rustig teruglezen? Of heb je deze dag gemist? Download hieronder de hand-out en zet concrete stappen in jouw volgende beursdeelname.
Inspiratiedag GO-LINK
Wat krijg je als je opleiders, wervingsprofessionals en onderwijs enthousiastelingen samenbrengt in de Verkadefabriek in Den Bosch? Juist, een energieke inspiratiedag vol inzichten, échte gesprekken en concrete plannen voor toekomstige beursdeelnames. De aftrap voor een nieuw beursseizoen. En ja, er waren ook de nodige Bossche bollen. Uiteraard.
Wil je alle informatie nog eens rustig teruglezen? Of heb je deze dag gemist? Download hieronder de hand-out en zet concrete stappen in jouw volgende beursdeelname.
Inspiratiedag GO-LINK
Wat krijg je als je opleiders, wervingsprofessionals en onderwijs enthousiastelingen samenbrengt in de Verkadefabriek in Den Bosch? Juist, een energieke inspiratiedag vol inzichten, échte gesprekken en concrete plannen voor toekomstige beursdeelnames. De aftrap voor een nieuw beursseizoen. En ja, er waren ook de nodige Bossche bollen. Uiteraard.
Wil je alle informatie nog eens rustig teruglezen? Of heb je deze dag gemist? Download hieronder de hand-out en zet concrete stappen in jouw volgende beursdeelname.
Inspiratiedag GO-LINK
Wat krijg je als je opleiders, wervingsprofessionals en onderwijs enthousiastelingen samenbrengt in de Verkadefabriek in Den Bosch? Juist, een energieke inspiratiedag vol inzichten, échte gesprekken en concrete plannen voor toekomstige beursdeelnames. De aftrap voor een nieuw beursseizoen. En ja, er waren ook de nodige Bossche bollen. Uiteraard.
Wil je alle informatie nog eens rustig teruglezen? Of heb je deze dag gemist? Download hieronder de hand-out en zet concrete stappen in jouw volgende beursdeelname.
Inspiratiedag GO-LINK
Wat krijg je als je opleiders, wervingsprofessionals en onderwijs enthousiastelingen samenbrengt in de Verkadefabriek in Den Bosch? Juist, een energieke inspiratiedag vol inzichten, échte gesprekken en concrete plannen voor toekomstige beursdeelnames. De aftrap voor een nieuw beursseizoen. En ja, er waren ook de nodige Bossche bollen. Uiteraard.
Wil je alle informatie nog eens rustig teruglezen? Of heb je deze dag gemist? Download hieronder de hand-out en zet concrete stappen in jouw volgende beursdeelname.
GO-LINK: het nieuwe jasje voor onze platformen
Tijdens de inspiratiedag lanceerden we met trots een nieuwe naam: GO-LINK! De onderwijsplatformen van OGZ vallen vanaf nu onder dit frisse, overkoepelende label. Eén herkenbare paraplu voor alles wat met voorlichting, beurzen, studie- en loopbaankeuzes te maken heeft.
GO-LINK verbindt onderwijsinstellingen, werkgevers en overheidsinstellingen met scholieren, studenten en professionals. We brengen talent en toekomst samen.
GO-LINK staat voor:
Groeien - Ontwikkelen - Leren - Inspireren - Navigeren - Kiezen
‘’Hoe bereik je een puber die geen zin heeft?’’
Een tafel, een stapel folders en wachten tot iemand op je afstapt? Die tijd is echt voorbij. Tijdens de inspiratiedag deelden we volop ervaringen met elkaar over wat wél werkt op de beursvloer. We gingen in gesprek met Petra Kivit, communicatiemedewerker bij bij HAS green academy en Gaby Ockeloen, projectleider voorlichting & werving bij Expertisecentrum meubelindustrie en interieurbouw, over hoe je jongeren écht raakt en bereikt.
De gouden formule? Zorg dat je stand leeft. Laat scholieren iets doen, iets voelen. Of dat nu een activiteit is (zoals samen een krukje maken..? 😉) of een goed gesprek met een enthousiaste student. Dat maakt het verschil. ‘’Laat de passie voor je vak zien,’’ gaf Gaby aan. ''Je staat op de beurs omdat je trots bent op je vak, en dat mag je laten zien.''
Niet zenden, maar luisteren. Veel opleidingen kiezen ervoor om studenten mee te nemen naar de beurs. Zij spreken de taal van de scholier. Bij HAS green academy werken ze met ‘promostudenten’ bij wervingsactiviteiten, vertelt Petra.
‘’Onze promostudenten krijgen een training met onder andere rollenspellen over hoe je een ongeïnteresseerde puber aanspreekt.’’ - Petra Kivit
Samen sta je sterker
Een opvallend thema dat naar voren kwam: samenwerking op de beursvloer. Steeds meer onderwijsinstellingen zoeken de verbinding met brancheorganisaties op de beursvloer. Logisch: wie kan een vak nu beter overbrengen dan de mensen die het dagelijks uitvoeren?
Het werkt twee kanten op: brancheorganisaties maken jongeren enthousiast voor een vak en onderwijsinstellingen zorgen voor het pad ernaartoe. ‘’Studenten gaan ‘aan’ op het beroep dat ze later kunnen doen. Een opleiding kiezen is de vervolgstap’’ werd vanuit het publiek treffend gezegd.
“Voor ons, en eigenlijk voor opleidingen in het algemeen, is het lastig om beroepen goed uit te beelden op een beurs. Wij zijn tenslotte niet de partij die het beroep zelf uitvoert. Daar hebben we de brancheverenigingen voor nodig.”
Bernice Raaijmakers & Freek Garenfeld
De Rooi Pannen
Do's en Don'ts onderwijsbeurzen
Wat werkt écht? En wat vooral niet? De beste tips van de dag op een rij:
Do's
Zorg voor enthousiast en betrokken standpersoneel met een mooie mix tussen jong, oud, ervaren of 1e jaars studenten.
Creëer interactie: laat scholieren iets doen of ervaren op jouw stand.
Laat zien wat de opleiding oplevert: welk beroep kun je ermee uitoefenen?
Werk samen met brancheorganisaties voor nog meer impact.
Don'ts
Focus niet alleen op zoveel mogelijk scannen. Scan pas na een goed gesprek.
Ouders negeren. Zij zijn vaak stille beslissers en hebben meer invloed dan je denkt.
Ga niet zitten wachten. Wees zichtbaar, actief en benader!
#SimpelWerkt: Bart over social media en opvolging
Social Media-expert Bart Kampschreur nam ons mee in de wereld van algoritmes, bereik en conversie. Hij liet op een vlotte én praktische manier zien hoe je als onderwijsinstelling slim kunt omgaan met social media en opvolging. Zijn belangrijkste boodschap? Wees niet perfect, wees raak. Een post hoeft er niet gelikt uit te zien, als hij maar landt bij de juiste doelgroep. Een greep uit zijn tips:
- Simpel & stupid, dat werkt. Maak berichten kort, gericht en helder.
- Focus op de opleiding, niet op de school. De locatie komt later pas in beeld.
- Compleetheid is de vijand van gerichtheid. Durf te kiezen, liever drie gerichte berichten dan één voor iedereen.
Een muzikale afsluiter met een glimlach
De ochtend werd op een vrolijke en onvergetelijke wijze afgesloten door dagvoorzitter Marcel Stevens. Gewapend met een ukelele en een zelfgeschreven lied blikte hij al zingend terug op dat wat voorbij gekomen was. Van praktische inzichten tot de enorme reistijd verschillen. Het leverde rake opmerkingen én een hoop gelach op.
Daarna was het tijd om de gesprekken voort te zetten tijdens een heerlijk verzorgde lunch. Er werden ervaringen uitgewisseld en nieuwe connecties gelegd, precies waar de inspiratiedag voor bedoeld was.
Bereik realiseren en impact maken met jouw organisatie
Meld je aan voor de nieuwsbrief
© Organisatie Groep Zuid
naar boven